Wdrożenie systemu zgłoszeń wewnętrznych powinno być kompleksowe
Przedsiębiorca może wykorzystać nowe obowiązki jako szansę na udoskonalenie systemu kontroli wewnętrznej. W tym celu powinien regulacje whistleblowing’owe w firmowe DNA.
Przyjęcie procedury zgłoszeń wewnętrznych, ustanowienie kanałów zgłoszeń oraz wiążące się z tym przeszkolenie personelu (względnie outsourcing procesu przyjmowania zgłoszeń) jest ustawowym minimum dla przedsiębiorstw zobowiązanych w rozumieniu niedawno przyjętej ustawy o ochronie sygnalistów. Projektując zakładowy system zgłaszania nieprawidłowości warto jednak dokonać przeglądu także innych polityk i regulacji, a nawet zwyczajów. Pozwoli to na wykreowanie nieoczywistych synergii w ramach organizacji.
Obowiązek pracowniczy
Korzystanie z kanałów zgłoszeń wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie sygnalistów, jest przede wszystkim prawem pracowników i pozostałych osób wykonujących pracę zarobkową. Na gruncie przepisów prawa pracy możliwe jest jednak określenie, że dokonywanie zgłoszeń będzie także… pracowniczym obowiązkiem. Dokonywanie zgłoszeń dotyczących znanych pracownikowi naruszeń prawa w ramach zakładu pracy może być bowiem uznane za formę dbałości o dobro zakładu pracy, zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 kodeksu pracy. Aby uniknąć wątpliwości dotyczących takiej kwalifikacji oraz oczekiwań pracodawcy względem pracownika, warto to doprecyzować w regulaminie pracy albo w innym wewnątrzzakładowym akcie prawa pracy.
E-maile jako dowody
Kolejnym nieoczywistym zagadnieniem, które będzie interesujące...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta